Άρθρο της εφημερίδας ΗΜΕΡΑ
10.6.2010Η πρόσφατη επίσκεψη εκπροσώπων του ευρωπαϊκού κέντρου για τα δικαιώματα των ROMA και του «παρατηρητήριου του Ελσίνκι» στην Φθιώτιδα ήταν εξόχως αποκαλυπτική. Για την κατάσταση που επικρατεί στους καταυλισμούς των τσιγγάνων, στον Ξηριά της Λαμίας και στην Αταλάντη.
Ενδεικτικό του μεγέθους του κοινωνικού (τους) αποκλεισμού είναι το γεγονός πως ούτε το τσιγγανόπουλο κάθεται στα έδρανα κάποιας σχολικής τάξης। Στην πρωτεύουσα του νομού η «ιατροκοινωνική» φροντίδα που παρέχεται στους ROMA είναι ανεκδοτολογικού χαρακτήρα, καθώς οι άνθρωποι είναι παρατημένοι σε άθλιες συνθήκες। Όσο για την λοκρική πόλη, εκεί τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα। Με ομόφωνη(!) απόφαση του δημοτικού συμβουλίου εξοβελίστηκαν κάποια χιλιόμετρα εκτός των αστικών ορίων, σε μια χαραμάδα. Οδηγώντας τον εκπρόσωπο του «παρατηρητήριου» να μιλήσει για συνθήκες «απαρτχάιντ» και για φαινόμενο κραυγαλέου ρατσισμού. Βέβαια υπάρχει και η άλλη όψη. Ότι στην γκεττοποίηση των κοινοτήτων συμβάλλουν –με τον τρόπο τους- και οι ίδιοι οι επικεφαλής τους. Κάποιοι φύλαρχοι, που απολαμβάνουν κύρος κι εξουσία από την εμπλοκή σε παράνομες δραστηριότητες (και φυσικά κέρδη), δεν επιθυμούν αλλαγές στα κοινωνικά και πολιτισμικά ήθη των ομοφύλων τους. Έτσι ο φαύλος κύκλος διαιωνίζεται, καθώς εσωτερικοί κι εξωτερικοί παράγοντες συγκλίνουν στην γραμμική αναπαραγωγή των υφιστάμενων σχέσεων.
Η παρατήρηση είναι ορθή, δεν μπορεί ωστόσο ν’ αποτελεί άλλοθι για την απαράδεκτηκατάσταση που προσβάλλει κάθε έννοια ισονομίας και ισοπολιτείας। Σημαίνει, απλώς, ότι απαιτούνται σύνθετες δράσεις και υλικά κίνητρα για τους ROMA. Ώστε να εκφραστούν εκείνες οι δυνάμεις των κοινοτήτων τους που κατανοούν τα αδιέξοδα της καθήλωσης και της αυτοπεριθωριοποίησης. Ζητώντας τα δικαιώματα που αυτονόητα δικαιούνται.
Καθώς δεν έχει νόημα –από την άποψη της κοινωνικής δημοκρατίας- μια βίαιη προσαρμογή των ανθρώπων σε έξωθεν επιβαλλόμενα πρότυπα। Ο μετασχηματισμός απαιτεί την σύνδεση των ρηξικέλευθων πυρήνων στους κόλπους των ROMA, μ’ εκείνους τους δασκάλους,νομικούς, αρχιτέκτονες, γιατρούς, που θα συμβάλλουν στην υποστήριξη των δικαιωμάτων τους. Πρόκειται για μια δύσκολη και συχνά συγκρουσιακή διαδικασία. Ικανή, όμως, ν’ αλλάξει την προδιαγεγραμμένη δύστυχη πορεία των ανθρώπων
Ενδεικτικό του μεγέθους του κοινωνικού (τους) αποκλεισμού είναι το γεγονός πως ούτε το τσιγγανόπουλο κάθεται στα έδρανα κάποιας σχολικής τάξης। Στην πρωτεύουσα του νομού η «ιατροκοινωνική» φροντίδα που παρέχεται στους ROMA είναι ανεκδοτολογικού χαρακτήρα, καθώς οι άνθρωποι είναι παρατημένοι σε άθλιες συνθήκες। Όσο για την λοκρική πόλη, εκεί τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα। Με ομόφωνη(!) απόφαση του δημοτικού συμβουλίου εξοβελίστηκαν κάποια χιλιόμετρα εκτός των αστικών ορίων, σε μια χαραμάδα. Οδηγώντας τον εκπρόσωπο του «παρατηρητήριου» να μιλήσει για συνθήκες «απαρτχάιντ» και για φαινόμενο κραυγαλέου ρατσισμού. Βέβαια υπάρχει και η άλλη όψη. Ότι στην γκεττοποίηση των κοινοτήτων συμβάλλουν –με τον τρόπο τους- και οι ίδιοι οι επικεφαλής τους. Κάποιοι φύλαρχοι, που απολαμβάνουν κύρος κι εξουσία από την εμπλοκή σε παράνομες δραστηριότητες (και φυσικά κέρδη), δεν επιθυμούν αλλαγές στα κοινωνικά και πολιτισμικά ήθη των ομοφύλων τους. Έτσι ο φαύλος κύκλος διαιωνίζεται, καθώς εσωτερικοί κι εξωτερικοί παράγοντες συγκλίνουν στην γραμμική αναπαραγωγή των υφιστάμενων σχέσεων.
Η παρατήρηση είναι ορθή, δεν μπορεί ωστόσο ν’ αποτελεί άλλοθι για την απαράδεκτηκατάσταση που προσβάλλει κάθε έννοια ισονομίας και ισοπολιτείας। Σημαίνει, απλώς, ότι απαιτούνται σύνθετες δράσεις και υλικά κίνητρα για τους ROMA. Ώστε να εκφραστούν εκείνες οι δυνάμεις των κοινοτήτων τους που κατανοούν τα αδιέξοδα της καθήλωσης και της αυτοπεριθωριοποίησης. Ζητώντας τα δικαιώματα που αυτονόητα δικαιούνται.
Καθώς δεν έχει νόημα –από την άποψη της κοινωνικής δημοκρατίας- μια βίαιη προσαρμογή των ανθρώπων σε έξωθεν επιβαλλόμενα πρότυπα। Ο μετασχηματισμός απαιτεί την σύνδεση των ρηξικέλευθων πυρήνων στους κόλπους των ROMA, μ’ εκείνους τους δασκάλους,νομικούς, αρχιτέκτονες, γιατρούς, που θα συμβάλλουν στην υποστήριξη των δικαιωμάτων τους. Πρόκειται για μια δύσκολη και συχνά συγκρουσιακή διαδικασία. Ικανή, όμως, ν’ αλλάξει την προδιαγεγραμμένη δύστυχη πορεία των ανθρώπων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου